〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1

〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1

2019.05.20. 오후 5:31
댓글
글자크기설정
인쇄하기
〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1
AD
● 멋진 세상 속 건축디자인_ 광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간, 바르셀로나 라마사나 예술학교(LA MASSANA Fine Arts School, Barcelona)

〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1

스페인 바르셀로나의 역사지구의 중심부에 위치한 가르두냐 광장에 라마사나 예술학교가 들어섰다. 건축면적 11.010㎡에 6층 규모로 지어진 건물은 마치 긴 직방형 상자를 엇갈리게 포개놓은 형상으로 눈길을 끈다. 사뭇 길게 구획된 건물의 매스는 회전하는 두 개의 볼륨감을 형성하며 역동성을 불러일으킨다.

〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1


〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1

이러한 파사드의 적극적인 변화 시도는 광장과 인접 건물과의 관계성을 고려하여 계획한 것으로 두 개의 회전하는 볼륨을 형성한다. 건물의 배치는 마치 기존 건물을 에워싸듯 ㄱ자 형태로 정겹게 구성된다. 광장과 마주한 입면은 세라믹 마감의 반듯한 질감과 반복적인 수직, 수평 패턴으로 인해 한층 안정감 있게 건물을 받쳐주고 있다.

〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1


〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1


〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1

건물을 따사로운 햇볕으로부터 걸러주기 위해 댄 차양 시스템인 브리이즈 솔레일(brise soleil)의 세라믹 조각은 학생들의 프라이버시를 보호하는 동시에 건물의 입체감을 더욱 생동감 있게 살려준다. 어찌 보면 광장의 강한 콘텍스트에 적절히 대응하면서 건물의 부피를 주이고자 하는 건축가의 적극적인 시도가 건물을 더욱 특색 있게 만들어준 것이다.

〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1


〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1


〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1

회전하는 매스의 볼륨은 때론 조각적으로도 인식되고 북측 광장의 방향성에 비틀어진 시선으로 더욱 입체감 있게 다가온다. 건물의 회전성으로 인해 마련된 내부 공간의 변화는 더욱 실감나게 전해진다. 1층과 3층의 평면 공간은 광장을 향해 틀어지고 평면의 사선 변화는 더욱 공간에 깊이감을 더한다. 입면의 틀어짐에 대응하여 7개의 창과 테라스가 마련되어 광장과의 시각적 소통을 이어준다. >>Architect_ Carme Pinós Desplat, Project Manager_ Samuel Arriola, Photographs_ Estudio Carme Pinós, Duccio Malagamba, 기사 출처_ 에이앤뉴스 AN NEWS(ANN 뉴스센터) 제공

안정원(비비안안 Vivian AN) 에이앤뉴스 ANN 발행인 겸 대표이사, 한양대학교 실내건축디자인학과 겸임교수, 한양대학교 IAB자문교수
제공_ 에이앤뉴스그룹 ANN NEWS GROUP(에이앤뉴스_ 건축디자인 대표 신문사 ‧ 에이앤프레스_건설지, 건설엔지니어링북, 건설스토리북, 건설백서 전문출판사)

〔안정원의 건축 칼럼〕광장을 향해 회전하는 두 개의 볼륨감 있는 역동적인 학교 공간 1

>>CARME PINÓS Carme Pinós set up her own studio in 1991 after winning international recognition for her work with Enric Miralles. Since then, she has worked on numerous projects ranging from urban refurbishments and public works to furniture design. Her sharp approach to design, anchored by a constant focus on experimentation and research, has made her work garner worldwide recognition at the same time that Barcelona architecture has cemented its own identity and reputation throughout Europe and South and North America. Among her most significant completed recent projects are the architectural set composed by Gardunya Square, Massana School of Arts, a housing block and the west façade of the popular La Boqueria Market in the Historical District of Barcelona(Spain), the Caixaforum Cultural and Exhibition Centre in Zaragoza(Spain), the Departments Building of the Vienna University of Economics and Business(Austria), Catalan Government Headquarters(Spain), the Cube I an Cube II Towers in Guadalajara(Mexico). In 2016 she was awarded the Richard J. Neutra Medal for Professional Excellence by the California State Polytechnic University in Pomona, in recognition of her career. She received the 2016 Berkeley-Rupp Architecture Professorship and Prize valuing her contribution to promoting the advancement of women in the field of architecture and her commitment to the community. In 2015 she was honoured with the Creu de Sant Jordi Medal, one of the highest civil distinctions awarded by the Catalan Government to individuals and organisations for their cultural and social services. She received the First Prize at the 2008 Spanish Biennial of Architecture, the National Award for Public Architecture by the Catalan Government in 2008, and the National Architecture Award by the High Council of Spanish Architects. She was named Honorary Fellow of the American Institute of Architects in 2011 and RIBA International Fellow in 2013 for her outstanding contribution to architecture. Carme Pinós combines work as an architect with teaching, and is actively involved her in the development and delivery of seminars, courses and workshops worldwide. She has been guest professor at several higher education institutions, including the IUAV of Venice, Architecture Schools of Paris, the University of Illinois at Urbana-Champaign, the Kunstakademie in Düsseldorf, Columbia University in New York, l’Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne, Harvard University’s Graduate School of Design, Accademia di Archittetura di Mendrisio in Switzerland, Universitá di Roma Tre in Italy, among others. Her work has been widely exhibited in several galleries, museums and universities. The Centre Pompidou acquired the scale models of the Caixaforum Zaragoza in Spain, the Hotel Pizota in Mexico, and the Maison de l’Algérie of Paris. The model of the Cube I Tower currently belongs to the collection of New York’s MOMA. In 2018, her work was exposed at the Biennale Architecttura di Venezia.

[저작권자(c) YTN 무단전재, 재배포 및 AI 데이터 활용 금지]