〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1

〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1

2017.09.26. 오후 1:52
댓글
글자크기설정
인쇄하기
〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1
AD
● 멋진 세상 속 건축디자인_ 극단적인 기후 조건에서 전문산악인들을 위한 비상 대피소 ‘The Artificial Snow Cave Hut’

〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1

인공 눈굴 쉼터는 눈으로 뒤덮인 험준한 산악지형에서 등반가들을 위한 구조물로 계획된 것이다.

〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1

건물은 눈굴과 비슷한 방식으로 제작되었으며 외관은 경량화된 탄소섬유 망으로 마감되어 있는 것이 특징적이다.

〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1

탄소섬유에 적용된 여러 개의 레이어는 태양광을 통해 전기를 만들어낼 수 있다. 이렇게 하여 만들어진 열에너지는 절연 처리된 구조물의 표면의 온도를 조절해준다.

〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1


〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1

눈 연꽃(snow lotus)에서 착안한 잎 모양의 외관은 밤중의 서리 피해를 최소화하는 동시에 한낮의 자외선에서 보호할 수 있는 흰색 울로 뒤덮여 있다.

〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1

외관을 형성하는 밧줄 구조는 동결을 막아주며 나무 프레임에 고정하고 추가할 수 있다.

〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1


〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1

지붕 패널에 적용된 홀로그래픽 필터는 밧줄 구조 내부의 인공 눈굴 아래의 온도와 직접적으로 들어오는 빛을 조절한다. 초록색의 광전지 패널은 빛의 양을 조절하고 탄소 섬유 눈굴 내부의 에너지를 만들어낸다.

〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1

이를 통해 외부 온도가 영하 50도로 떨어지더라도 눈굴은 영도의 온도를 유지할 수 있다. 구조물 입구의 일부는 바람의 편향과 열을 유지하기 위해 눈덩어리에 막혀 있으며 그물 모양의 내부는 사용자들을 위한 공기구멍이 있어 공기의 순환이 잘 이뤄진다. >>Architect_ Margot Krasojevic 자료 Margot Krasojevic architecture, 기사 출처_ AN News(ANN News Center) 제공

안정원(비비안 안 Vivian AN) 에이앤뉴스 발행인 겸 대표이사 annews@naver.com
제공_ 에이앤뉴스(ANN 건축디자인신문사)

〔안정원의 디자인 칼럼〕 전문 산악인을 위한 비상 대피소 인공 눈굴 쉼터 디자인 1

>> Margot architecture
Margot Krasojevic Ph.D received a first class honours degree from South Bank University winning a scholarship from the Architectural Association to attain a Diploma in Architectural design, she then went on to complete her studies at The Bartlett U.C.L. receiving a Masters in Architecture and Design and a Ph.D in Architectural theory. Margot has an architecture design studio in London and Beijing. At the age of 24 she began running an undergraduate architecture design studio at The University of Greenwich and The Bartlett, U.C.L. Having worked for Zaha Hadid and NOX she opened her own research design studio, Decodeine, in 2000. Margot lectured worldwide running seminars and design studios in advanced digital design in architecture at Washington University, St.Louis; Berkley school of architecture University of California; Austin Texas; University of Western Australia, Perth; Architectural Association, London; Harvard G.S.D and University of Sheffield. Her research won two literary grants from the Research. Institute. of Experimental. Architecture. resulting in the publication of two monographs entitled Spatial Pathology, Floating Realities and Dynamics & De-realisation. Margot's academic, theoretical and practical deign approach focuses on encouraging cross-disciplinary dialogue to re-evaluate existing building typologies in light of environmental, social and technological change; By harnessing renewable energy to generate electricity endorses a sustainable environment and raises questions of appropriating the built environment and the ever-evolving role of architecture. With depleting levels of non-renewable resources, attempting to harness renewable energy as an inherent part of the design strategy should be a requirement; a synthesis between large scale infrastructures, environmental, hydraulic, marine and hydrokinetic engineering and technology is important to learn how to re-appropriate and define inhabitable space as the way in which we live is changing at a much faster rate.


[저작권자(c) YTN 무단전재, 재배포 및 AI 데이터 활용 금지]